Issh..Dah La Gaji Kecik! Dasar Suami Tak Guna.

Posted on

2. Saya mengambil peranan untuk membeli barangan dapur, barang barang, duit minyak dan tol jika perjalanan bersama (kami sering pergi jauh kerana kampung kami di utara), belian belian dan apa sahaja selain yang suami bayar (sekitar 1.5k) (19 % daripada gaji saya)
Di sinilah saya perlu berlapang dada dengan fakta. Walaupun jumlah yang diberikan oleh suami kelihatan lebih kecil daripada sumbangan saya (950 vs 1500), tetapi suami telah mengorbankan hampir separuh gajinya (45%) untuk urusan keluarga, berbanding saya yang hanya 19%. Itupun selepas ditolak dengan komitmen lain, suami hanya tinggal sekitar RM250 untuk dirinya sebulan.
Sungguh besar pengorbanan suami.

Jadi, tidak sukar untuk BERLAPANG DADA kan? Mari ucap Alhamdulillah 

Selesaikan bahagian lapang dada. Sekarang, macamana kita nak buat suami rasa yakin dan kelihatan sebagai pemegang ekonomi keluarga?

Memandangkan suami ada banyak bank dan ada yang tidak digunakan, kami sepakat untuk menggunakan bank suami itu sebagai ‘transit’ pembuangan bulanan keluarga kami. Maksudnya, setiap bulan, suami akan memindahkan RM950 ke akaun itu, dan saya akan masukkan RM1.5k. Suami yang akan membuat pembayaran dalam talian untuk urusan sewa dan bil, dalam masa yang sama, suami yang akan mengeluarkan wang dan menyimpan wang untuk urusan membeli-belah dan lain-lain, dari bank itu.

Saya lihat, yakin suami bertambah setelah kami membuat keputusan macam-macam. Suami tidak rasa malu-malu seperti ayah saya dulu yang terpaksa diri jauh-jauh dari kaunter sebab tak mampu bayarkan barang-barang kami sekeluarga. Suami kita ada kebanggaan mereka sendiri. Jagalah air muka suami, kerana semua suami bercita-cita untuk keluarga HERO. Jika tidak mampu di mata isteri, mungkin mampu di mata anak-anak, atau sekuarang paling sedikit di mata adik kasir. Tapi dimata saya, suami tetap pahlawan kerana dia dah korbankan banyak untuk kami. Makan pakai apa yang ada. Sedihnya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *