DIBENCI Mak Mertua. Tp Aku Sabar Je Hingga 1 Hari Dia Tiba2 Jd BAIK. Bila Selidik Rupa2nya ..

Posted on

1-Kalau mak mertua aku mengumpat orang semua tak betul, sebagai anak lelaki korang boleh respon “oh .. dia mak? …” atau ‘Ooo..camtu ke mak? “. Respon jangan mengiyakan jangan menidakkan. Jadi sutera yang boleh. Mungkin Mak mentua tu sunyi, dia nak bercerita. Korang kat sini bertindak sebagai pendengar dan jangan terbawak dalam kehidupan korang pasal cerita2 dia. Dengar situ, habis situ.

2-Kalau mak mertua korang mengklaim, dialah masak paling sedap, korang kena setuju dan tambah “paling sedap dalam dunia”. Tundukkan ego, walaupun aku seorang chef sekalipun. Puji mak mertua untuk melambung sikit, InshaAllah bila hati dia berbunga, dia pun gembira.

3-Mak mertua saya pernah makan puding manis kat bayi saya. Aku tak marah, sebab dia orang tua. Saya cakap tak apa, saya suap. Depan dia, saya suap sikit2 je. Bila dia kedapur, aku yang ngap puding itu. Bila dia kedepan balik, saya cakap bayi saya suka sangat puding mak buat. Padahal aku yang ngap2. Kih2. Saya taknakla keruhkan mood dia, masak puding untuk bayi saya, tapi aku tak bagi. Jadi, saya ambil jalan selamat supaya dia tak kecik hati.

4-Mak mentua aku pernah tegur aku depan orang ramai. Siap menjerit kau! Sedih sangat, sampai nak menitik air mata aku. Makan hati jugak 2,3 hari tapi lepastu saya OK. Saya fikir, semua tu untuk kebaikan saya. Dah tak payah ingat2, jadi tak adalah kecil2 hati.

5-kalau mak mertua korang masak, tapi saya tak tau nak tolong apa, saya pergi dapur. Buat2 tanya walaupun benda bodoh. Contoh ‘Oh! Macamni ke potong sayur ni mak? Saya suka potong bulat2. Ataupun “Wah! Cantik pinggan mak “. “Eh! Mak baru beli ke periuk ni? “Atau ‘Oh! Masukkan santan kemudian ya mak “.. ko ajak je mak mentua korang berborak. Macam MIL saya, kalau tunjuk muka kat dapur pun jadilah. Borak2 dengan dia walau tak tau nak buat apa. Tunjukkan macam korang penjagaan, kebimbangan mengenai apa yang berlaku kat dapur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *