DIBENCI Mak Mertua. Tp Aku Sabar Je Hingga 1 Hari Dia Tiba2 Jd BAIK. Bila Selidik Rupa2nya ..

Posted on

Aku nazha, 35 tahun dan baru kahwin 4 tahun. Maknanya aku berumahtangga umur 31. Terus terang saya katakan, masa baru kahwin, saya menyampah sangat dengan mak mertua saya. Mak mertua aku ni kerja dia mengumpat je. Apa yang dia nampak semuanya tak betul. Apa yang orang masak semua tak sedap. Dia aje yang masak sedap.

Aku ni pulak kerja kt firma Antarabangsa. Tau2 lah, satu dunia ada kat saya. Meraikan pelbagai budaya, pelbagai bangsa. Officemate aku India membesar kt London, Afrika membesar kat Amerika, Malaysia tumbuh dekat New Zealand, Cina tumbuh dekat Kanada, Amerika, Australia dan macam lagilah. Susah nak dengar diorang ni mengumpat dan memperkatakan tentang orang lain. Kami lebih berborak kepada isu semasa dan akademik bijak. Jadinya, aku terorientasikan dengan sikap kawan-kawan aku ni. Malas nak ambil pusing pasal orang.

Dijadikan cerita, saya pun menamatkan zaman bujang. Saya mula-mula, dalam setahun lebih kurang, perasaan saya tidak suka bila jumpa mak mertua saya. Mengumpat je kerja dia. Menantu2 dia semua diumpatnya. Semak sangat kepala saya. MIL aku ni baik, tapi tahla, semua tak betul kat mata dia. Saya sampai elak2 jumpa dia. Benci sangat sebab dia menjadikan saya bersubahat, berkongsi dosa dia.

Kemudian, entah macamana, dari funky gila2, aku sikit2 berubah. Saya suka tune kepada IKIM Fm. Yelah, dah tua kan? Takkanlah nak masih macam dulu lagi. Banyak perkongsian menarik radio siaran. Antaranya dari Prof. Dr. Muhaya. Masa slot dia, ramai sangat pemanggil2 wanita (isteri) yang mengadu pasal suami masing2. Sekali lagi, apa yang Prof. Muhaya menekankan adalah, ‘Tengok balik diri sendiri dulu, perbetulkan diri sendiri dulu dan bersyukur mak mertua didik suami macamana’. Aku masa mula dengar macam belum boleh hadam sangat.

Seperti saya meniti alam rumahtangga saya, suami saya sangat2 ​​dapat diterima, memahami dan membantu. Sedetik saya berfikir, syukur sangat MIL saya dapat mendidik suami saya sebaik-baiknya. Jadi, apabila saya mencerminkan sikap suami saya, saya bersyukur dan teringatkan mak mertua saya.Ok apa yang saya buat untuk menjadi penolong yang baik:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *